Waterkefir, gezonde frisdrank

Ik erger me vreselijk aan de reclame voor de nieuwe biologisch frisdrank 'Oggu'. Omdat het biologisch is, zou het gezond zijn. Maar ook biologische rietsuiker (12%) is suiker. En suiker is niet gezond. Niet voor je tanden, niet voor je darmen, niet voor je alvleesklier, niet voor je hormoonbalans etc. etc. Bovendien is een scheut bio-sap met wat bubbelwater ook biofrisdrank en lang niet zo duur.

Wil je een echt gezonde frisdrank, dan maak je waterkefir. Daar doe je wel biologische rietsuiker suiker in, maar die wordt omgezet in andere zaken. Er blijft wel wat restsuiker achter, maar als je goed leert timen, is de drank niet zoet en zit er weinig suiker meer in. Het grote voordeel van waterkefir is ook dat er vitaminen in zitten en een hele rits aan probiotica.


Op de sites van Simone Kemperman vind je informatie over waterkefir, maar ook over melkkefir, waarmee je een zure melkdrank maakt à la yakult, maar dan met meerdere probiotica. (In yakult zit maar één soort en er zit suiker in en het is niet te betalen). Ze heeft ook een webshop waar je water- en melkkefir kunt kopen. Als je er goed voor zorgt, kan kefir een leven lang mee.

Hoe maak ik waterkefir?

Waarom is het zo gezond?

Oh ja, als je begint met iets waar probiotica in zitten, doe dat altijd met kleine beetjes. Probiotica hebben een sterk reinigende werking en dat kan in het begin allerlei klachten opleveren, zeker als je (chronisch) ziek bent of al heel lang allerlei vage klachten hebt.

Waterkefir groeit enorm, het wordt steeds meer, dus als je wat wil hebben om te proberen, stuur me dan een mailtje: henderina @ kleinbudget.nl. Zolang het niet storm loopt kan ik hier en daar wat opsturen. Ik kan je alleen niet de kwaliteit garanderen, die Simone wel geeft.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar