Is zout fout?

Zout is fout, zeggen ze. Maar is dat wel zo? Vroeger was zout grijzig, bruinig, in ieder geval niet spierwit. Maar nu eten we pure natriumchloride, vaak aangevuld met jodium. Dit witte zout is geraffineerd, bewerkt zout. Het is volledig “schoon” gemaakt. Alle andere mineralen en elementen (tot wel 90 verschillende) die van nature in zout zitten zijn eruit gehaald. En dat terwijl je lichaam al die mineralen en element goed kan gebruiken, nodig heeft!

Dus zout is fout, geldt vooral voor dat steriele witte zout. Natuurlijk begrijpt iedereen dat je geen eetlepels vol zout per dag naar binnen werkt. Maar goed zout is goed voor je. Je lichaam gebruikt het voor veel verschillende dingen. Een klein aantal voorbeelden:

- het heeft een taak bij het reguleren van je hartslag
- het helpt je zenuwstelsel goed te communiceren
- het helpt spataderen te voorkomen
- het helpt je nieren om overtollig zuur via je urine af te voeren

Waar koop ik dat zout?
In natuurvoedingswinkels verkopen ze vaak hymalayazout. Dat heeft een rozige kleur en is duur. Je kunt ook ongeraffineerd zeezout kopen; sel gris van baleine. Mijn eerste zak van een kilo nam ik mee uit Frankrijk. Afgelopen week vond ik het bij de Sligro (€1,30 ex. btw). Alleen kon ik daar de fijngemalen variant niet vinden. De grove gebruik ik in gerechten met veel vocht, zoals soep en stoofpotten. De fijne verdeelt makkelijker over andere gerechten.

Je kunt het ook kopen via internet. Maar dan ben je wel wat meer kwijt. Al gauw 5 euro per kilo, plus dan nog de verzendkosten.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar