We doen het!

We gaan ons een tijd lang houden aan het GAPS dieet. We beginnen na het Paasweekend en zijn ons nu aan het voorbereiden. (GAPS staat voor Gut And Psychology/Physiology Syndrome)

Wat is het GAPS dieet?
Dat is eigenlijk niet heel kort uit te leggen. Ik zal het wel proberen, zodat je er een idee bij krijgt. Wil je meer weten, zul je je er echt in moeten verdiepen. Ik zal aan het einde boeken, websites en video’s noemen.

Gezondheid begint in je darmen
Dat heb je vast wel eens gehoord of gelezen. Je darmflora moet in balans zijn. De goede bacteriën in je darmen moeten de baas zijn over de slechte. Pas dan kunnen je darmen optimaal functioneren en kun je optimaal voeding en vitamines en mineralen opnemen.

Flora uit balans
Onze westerse darmflora is vaak uit balans. Daar zijn veel oorzaken voor. Bewerkt voedsel, suiker en geraffineerde koolhydraten zorgen voor een snellere groei van verkeerde bacteriën en schimmels is de darmen. Eén waar de laatste tijd veel over te doen is, is candida albicans.

Een andere oorzaak is anti-biotica (goede flora noemen we pro-biotica). Die maakt de verkeerde, ziekte veroorzakende bacteriën dood. Maar de goede bacteriën zijn gevoeliger en gaan als eerste, voordat de slechte gaan. Niks mis met anti-biotica als het nodig is, maar dan zou je dokter er ook een (langere) kuur meervoudige pro-biotica kuur bij moeten geven, om de zaak weer in evenwicht te krijgen.

Ook stress, de anticonceptiepil, langdurig medicijngebruik, infecties en nog een aantal andere zaken kunnen ervoor zorgen dat je darmflora uit balans raakt.

Darmen lek en overschot aan gifstoffen
Je goede bacteriën zorgen ervoor dat de gifstoffen die uit je omgeving komen (make-up, verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen, voeding etc.) via je ontlasting je lichaam uit gaan. Een heel mooi schoonmaaksysteem dat in het boek van Dr. Campbell-McBride in detail wordt uitgelegd.

Heb je te weinig goede flora, dan hopen de gifstoffen zich op en brengen schade toe aan je lichaam. Je darmwand en ook de sterk bewaakte toegang naar je hersenen raakt lek. Daardoor komen de gifstoffen in je bloed en in je hersenen. Met alle gevolgen van dien.
Tot overmaat van ramp maakt de verkeerde flora, die nu de overhand heeft, nog meer gifstoffen aan.

Het hele systeem draait vast. Voedingsstoffen worden niet goed meer opgenomen. De vertering van je voedsel gaat niet goed meer. Je krijgt tekorten aan vitaminen en mineralen die je niet oplost met een pilletje omdat ze toch niet opgenomen worden. En niet goed verteerde voedseldeeltjes komen in je bloed terecht. En dan komt je immuunsysteem in actie om die niet goed verteerde deeltjes aan te vallen. Maar omdat die deeltjes ook lijken op deeltjes in je lichaam, valt je eigen immuunsysteem je eigen lichaam aan.

Gevolgen voor hersenen en lichaam
Zoals ik al zei, het verhaal is lastig goed uit te leggen in een kort stuk. Maar uiteindelijk krijg je door het hele proces hersenproblemen en lichamelijke problemen. Helemaal als je als baby al een uit balans zijnde darmflora van je moeder erft. Dan kun je al heel jong daar de gevolgen van ondervinden. Ik geef hier een lijst van de ziekten, aandoeningen en klachten die volgens Dr. Campbell-McBride uiteindelijk vaak hun oorzaak hebben in een uit balans zijnde darmflora, met alle gevolgen van dien, die als een soort dominospel elkaar aantikken.

Hersenen onder andere:
AD(H)D
Depressie
Schizofrenie
Autisme
Dyslexie
Dypraxie (DCD)
OCD

Lichamelijk onder andere:
MS (en andere auto-immuunziekten)
Coeliaki
Reuma (alle soorten)
ME/ fybromialgie /CVS
Allergieën (ook hooikoorts)
Migraine en andere hoofdpijnen
Chronische blaasontsteking
Huidproblemen zoals eczeem en psoriasis
Diarree, obstipatie en Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)
Onverklaarbare chronische pijn

Het GAPS-dieet
Het GAPS-dieet heeft als doel de darmflora en de darmen weer te herstellen. De resultaten hangen af van hoe jouw lichaam reageert en zijn erg individueel. Het zelfherstellend vermogen van ons lichaam vaak verbazingwekkend groot. Het heeft alleen tijd nodig. Veel tijd en de juiste omstandigheden / voeding.

Bij autisme is het zaak zo jong mogelijk te beginnen, waardoor de kans op goed herstel groter is. Reken erop dat je al gauw zo’n twee jaar bezig bent met dit dieet. Daarna kun je langzaam proberen weer anderen dingen te eten. Je kunt daarna nooit meer terug naar de cola, chips en koken uit pakjes en zakjes. Maar er zijn wel mensen met gluten-allergie die na enkele jaren weer met mate zuiver zuurdesembrood kunnen eten, om een voorbeeld te noemen.

Waarom doen wij het?
Ik heb al jaren last van obstipatie en pijn aan mijn darmen. In mijn familie komt autisme voor. Zelf heb ik ADD symptomen, al sinds mijn kindertijd. En toen ik een jonge twintiger was ben ik jaren onverklaarbaar moe geweest. (In het bloed was nooit iets te zien.) Na bijvoorbeeld de badkamer en het toilet soppen, moest ik een uur bijkomen op de bank. En als ik dan ‘s avonds eten gekookt had, was mijn energie wel op voor die dag. Ik ging jarenlang vaak al voor 21.00 naar bed en werd ‘s ochtends net zo moe weer wakker.

Na 7,8,9 jaar ging mijn energiepeil langzaam omhoog. Maar nog steeds functioneer ik eigenlijk alleen overdag goed. ‘s avonds heb ik vaak nergens meer puf voor. En de laatste twee jaar merk ik dat mijn gewrichten stijver zijn bij kouder weer... Genoeg redenen denk ik. Mijn man doet heel sportief mee! Regelmatig zal ik hier stukjes plaatsen die wat meer vertellen over wat het dieet precies inhoudt en onze ervaringen.

Meer informatie:

Video
Video waarin Dr. Campbell-McBride zelf uitlegt hoe een en ander zit. Duur 1,5 uur (Engels).
Deel 1 (3 kwartier) en deel 2 (1,5 uur) van de lezing door Sally Fallon over wat is nu gezond eten. Dit aan de hand van het onderzoek van Dr. Weston A. Price.

Boeken
Gut And Psychology Syndrome van Dr. Campbell-McBride. Het boek over de lichamelijke kant van het verhaal is in de maak. Het dieet en de oorzaken zijn hetzelfde voor de lichamelijke problemen. In het nieuwe boek wordt waarschijnlijk uitgebreider stil gestaan bij de processen die de ziektes veroorzaken.

Nourishing Traditions van Sally Fallon. Veel informatie over waarom je welke voedingsstoffen nodig hebt en heel veel recepten.

Kijk ook eens naar de boekenlijst onderaan de site.

Websites
www.gaps.me
www.gapsdieet.nl
www.scdiet.nl Het GAPS-protocol is gebaseerd op het Specific Carbohydrate Diet, maar hier en daar uitgebreid en aangepast op basis van onderzoek en praktijkervaring van Dr. Campbell-McBride
www.qnaturals.nl Leverancier van o.a. de meervoudige pro-biotica (14 soorten) Bio-Kult.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar